Forløb
Forløb |
Lektioner |
Hent undervisningsforløb |
---|---|---|
Forord
Forord og introduktion til VILD MAD undervisning af lektor, madskribent og ph.d. Helle Brønnum Carlsen. af Helle Brønnum Carlsen |
|
|
Undervisningsguide (Lærervejledning)
VILD MAD Undervisningsguide er en indføring i tankesættet og læringssynet i VILD MAD Undervisning. Her finder du en oversigt og indføring i forløbenes opbygning og delelementer, samt den faglige baggrundviden der er nødvendig for at forankre VILD MAD i din undervisning. |
|
|
Opstartsguide (Lærervejledning)
VILD MAD Opstartsguide er en praktisk guide til hurtigt at komme i gang med at anvende de forskellige værktøjer i VILD MAD Undervisning. Her finder du en indføring i, hvordan appen og hjemmesiden virker og spiller sammen i din undervisning. |
|
|
Grundforløb (Undervisningsforløb)
Grundforløbet introducerer selve det ”at sanke”. Hvad er det, hvordan gør man og hvad skal man vide, inden man tager ud i naturen. I forløbet gennemgår klassen grundlæggende trin som al VILD MAD Undervisning følger. Appen bliver introduceret, hver elev opretter en profil og lærer de basale funktioner. Herudover stifter klassen bekendtskab med god opførsel og sikkerhed i naturen. Madkundskab, natur/teknologi, biologi. |
4-6 lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Hvordan finder og genkender man spiselige planter (Undervisningsforløb)
Dette forløb giver en grundlæggende indføring i metoden og forståelsen i sankning med VILD MAD app. Her stifter klassen bekendtskab med kernebegreber, som eksempelvis “sankested” og den betydning der ligger bag. I forløbet introduceres klassen til, hvordan man finder udvalgte spiselige planter i et af de ni sankelandskaber og hvordan man sikrer sig, at det er de rigtige planter, man har fundet. Madkundskab, natur/teknologi, biologi. |
Minimum 4 lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Sankelandskaber (Undervisningsforløb)
I forløbet ”Sankelandskaber” får klassen en dybere introduktion til sankelandskaber og sammenhængen mellem landskabet og de planter der gror her. I forløbet prøver eleverne selv at bruge den viden der findes i appen, til at aflæse et sankelandskab, for at finde udvalgte spiselige planter. Madkundskab, natur/teknologi, geografi, biologi. |
Minimum 4 lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Blade og skud (Undervisningsforløb)
I dette forløb skal klassen sanke og lave mad med blade og skud som gran eller bøg. I forløbet fokuseres der også på at sanke korrekt med respekt for træer og buske. Det anbefales at forløbet afholdes mellem april og juni. Madkundskab, natur/teknologi. |
Minimum 4. lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Urter (Undervisningsforløb)
I dette forløb skal klassen sanke og lave mad med vilde urter som skvalderkål eller ramsløg. I forløbet introduceres grundlæggende kendetegn og viden om urter i naturen og i køkkenet. Det anbefales at forløbet afholdes mellem april og juni. Madkundskab, natur/teknologi. |
Minimum 4. lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Bær og frugter (Undervisningsforløb)
I dette forløb skal klassen sanke og tilberede vilde bær eller frugter som brombær eller havtorn. I forløbet er der især fokus på råvarekvalitet og tilberedning på råvarens præmisser. Herudover introduceres det vilde i relation til kendte råvarer som æbler. Det anbefales at forløbet afholdes mellem juni og september. Madkundskab, natur/teknologi, geografi. |
Minimum 4 lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Tang (Undervisningsforløb)
I dette forløb skal klassen sanke og tilberede tang. I forløbet introduceres det at sanke i havet og tang som spiselig råvare fra hav til køkken. Herudover prøver eleverne at arbejde med en meget anderledes råvare i køkkenet. Forløbet kræver særligt udstyr. Det anbefales at forløbet afholdes mellem marts og juni. Madkundskab, natur/teknologi, geografi. |
Minimum 4 lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Svampe (Undervisningsforløb)
I dette forløb skal klassen sanke og tilberede svampe. Imellem svampene findes meget giftige forvekslingsmuligheder, derfor er der i forløbet fokus på svampenes kendetegn. Herudover er der fokus på korrekt tilberedning, sæson og vækstforhold. Det anbefales at undervise i dette forløb med en klasse der har prøvet at sanke før. Det anbefales at forløbet afholdes mellem august og september. Madkundskab, natur/teknologi, biologi. |
Minimum 4 lektioner. Fra 4. klasse. |
|
Sankeregler (Undervisningsressource)
Sankereglerne er en undervisningsressource, til undervisning i sankningens grundregler. Reglerne omhandler god opførsel og sikkerhed i naturen. Reglerne indgår i ”Grundforløb”, men kan generelt bruges som reference i undervisningen. |
|
|
Detektivskema (Undervisningsressource)
Detektivskemaet er en undervisningsressource, til undervisning i planters sammenhæng med ”sankested” og ”sankelandskab”. Skemaet er et simpelt spørgeskema, som skal få eleverne til, at tænke over den natur de sanker i og de særlige landskabstræk, hvor planten gror. Skemaet indgår i ”Sankelandskaber”, men kan generelt bruges som redskab i undervisningen. |
|
|
Tegn Råvaren (Undervisningsressource)
Tegn råvaren er en undervisningsressource til undervisning i råvarers særegne kendetegn og plantekending. Det er en simpel tegneøvelse, som skal få eleverne til at lægge ekstra mærke til særlige ting ved råvaren. Ressourcen indgår i ”Svampe”, men kan generelt bruges som redskab i undervisningen. |
|
|